Jeg klarer mig godt i skolen og får fine karakterer i alle
fag, lige med undtagelse af regning, så
i mellemskolen skal jeg gå til pigeregning. Det var jeg rasende over,
for jeg ville så gerne gå til fransk, som jeg synes er et af de flotteste
sprog. Men der hjalp ingen kære mor, jeg måtte bide i det sure æble, og timerne
lå også på samme tidspunkt. Regning blev jeg aldrig nogen ørn til, til gengæld
indhentede jeg hurtigt fransk, da jeg senere fik mulighed for det. Jeg nævner
dette, fordi jeg stadig kan blive helt harm, når jeg tænker på det. Man kunne
da have fundet et bedre navn end at kalde det ”pigeregning”.
Fra 3.-5. klasse
ligger jeg i alle fag incl. flid, opførsel og orden på 5 og 6taller,
undtaget regning i 3. klasse med 4+.
Højeste karakter er 6 = udmærket
godt, 5 = meget godt, 4 = godt, 3 = temmelig godt, 2 = mådelig og 1 = slet.Og
så kan man sætte et + eller – efter tallet.
Heldigvis er der sket meget i skolen siden dengang, men de
fleste af lærerne var flinke. Men hvis
man snakkede meget, fik man en sveder / eftersidning dvs. at man skulle sidde 1
time efter skoletid. Jeg tror kun jeg har prøvet det en enkelt gang. Jeg må
have snakket eller pjattet for meget i en time, for i hvert fald blev jeg sat
til at skrive i et hæfte ”man må ikke snakke i timen” ca. 100 gange. Man kan
også blive sat udenfor døren, og hvis det er værre bliver man truet med at
komme til ”kontoret” dvs. at man skal tale med skoleinspektøren, det har jeg nu
aldrig prøvet.
Nogle lærere straffer også med at slå. Når det ringer ind
skal man stå to og to i rækker klassevis i skolegården, og gårdvagten vil have
at der skal være helt ro i alle rækker , inden vi må komme ind. ”Sjosen” går
altid med læderhandsker om vinteren, og han kan godt finde på at give en
lussing så det synger. Det er især de ældre lærere, der har let ved at fare op
i en spids for det mindste. I stedet for at give en ørefigen kan de give os en
nød (bank med knytnæve ovenpå hovedet),
træk i nakkehårene eller ørevrid. Men det er mest nogle af drengene der laver larm og bliver
straffet. Orla kan blive så hidsig at hans arme går som møllevinger, så han en
dag rammer vores tysklærer ”Schüler”.
Skoleballet holdes i Folkets Hus, og vi starter altid med at
gå Polonaise. Vi skal først øve i gymnastiksalen og det er altid meget
spændende, for det er jo ikke helt ligegyldigt hvem man skal gå med af
drengene. Lærerne hjælper med at det går op, for det er også vigtigt at hvert
par passer sammen i højden, og der er faktisk meget stor forskel på vores
højde, nogle gange må 2 piger gå sammen, når det ikke går op.
Vi har fint tøj på og kommer med vores forældre, drengene
løber rundt og glider og trækker hinanden på det glatte gulv, og vi piger har
travlt med at snakke om vores tøj, hår osv. Vores forældre tager plads i
restauranten ved store fintdækkede hvide borde. De bestiller smørrebrød, vand
og øl, og så kommer tjenerne ind med store sølvfade som placeres på en opsats,
og så er der en snakken og skålen, herefter får de kaffe og småkager og så
ryger de også.
Så spiller orkestret op til dans, men det er næsten altid
pigerne der danser og selvfølgelig de voksne. Det er danse som Engelsk vals, Skomagerpolka, Med
hænderne si´r vi klap klap klap, Lotte
gik og Familie Reinlænder. Jeg har aldrig gået til dans, men kan alligevel godt
lide det. Heldigvis må piger godt danse sammen, ellers kom vi da aldrig på
gulvet. Der kan godt blive varmt, men så er det dejligt at man kan gå ind til
sin familie og få en rød eller gul sodavand med sugerør.
Når jeg kommer hjem fra skole, er der altid en masse at give
sig til. Jeg læser meget, sommetider flere bøger om dagen, dem låner jeg på
skolebibliotektet. Men jeg har også et helt bibliotek i pulterkammeret i
kælderen. Jeg samler på pigebøger: Pukbøger, Sussibøger og Pernillebøger. Dem
får jeg enten i fødselsdagsgave eller julegave. De handler om nogle friske
piger, som kommer ud for noget spændende, f.eks. krybskytteri eller noget
tyveri, som de skal opklare. Det er Cristel der tegner til Puk, og hende er vi
helt ville med, hun tegner hver uge i Søndags BT, og så hænger jeg tegningerne
op på mit værelse. Jeg har har fået en
Christel teenagebog af Tante Gudrun, den er fantastisk god. Der
er en hel masse idéer med tøj og mode og hvordan man bliver smuk.
Jeg går jo også til spejder, jeg er blå pigespejder i 7. Århus trop i patruljen Lyren. Vi har møde en gang om ugen i en kælder tæt ved Harald Jensens Plads. Vi synger spejdersange, træner knob og tager duelighedstegn, det gælder om at have så mange som muligt og jeg har snart et helt ærme fyldt. Så bliver jeg patruljefører , og far laver en flot stander med et stykke pels, hvor Lyren er malet. Når vi har været på lejr, eller vinder i en konkurrence, får vi et slagt emblem i metal man kan skrue på standeren. Jeg elsker at være på teltlejr og lave bål og lejrarbejder . F.eks. stativer til vaskefad og støvler. I min håndbog kan jeg se hvordan, man finder jo bare nogle grene og binder dem sammen med snor. Det er pærenemt. Vi laver også selv mad. Jeg kan huske, at jeg engang skulle lave øllebrød, og jeg synes ikke den blev brun nok, så tog jeg bare noget kulør og puttede i. Det syntes far var så sjovt, at han skrev det i min konfirmationssang.
Ang. pigeregning. I min skoletid (Næstved Gymnasium 1960) kunne pigerne vælge mellem matematik, pigeregning eller fritime! Jeg valgte fritimen, men undrer mig over hvad mon pigeregning gik ud på?
SvarSlet