Dejligt at være hjemme igen og
fortsætte arbejdet hos Allingham & Hansen. Men vi havde lyst til at gøre en
ekstra indsats for at forøge salget. Der var mere og mere fokus på miljøvenlige
produkter, og kunderne efterspurgte alternativer til plast. Så det blev i første omgang udbudet af pap, vi vil gøre større. I forvejen
havde vi de meget smukke og rustikke paptyper fra Bruunshaab Gl. Papfabrik. Men trykkvaliteten var ikke altid lige god på
de ujævne overflader, så derfor tog vi kontakt til Köhler AG i Tyskland, som
forhandlede ensartede genbrugspapkvaliteter i grå og sort i forskellige
tykkelser. Nu manglede vi bare en hvid kvalitet, så havde vi hele palletten.
Til at markedsføre de nye produkter
kontaktede vi Exact Design ved Lene Kjellerup. Hun rettede op på A&H´s
logo, designede genbrugsproduktark på
dansk, tysk og engelsk, så nu var vi klar til projekt ”Welcome on Board” - en
udsendelse til reklamebureauer, grafikere, inhouse reklameafdelinger af et
ringbind, produktblade og et ark med de fine nye paptyper.
Succesen fortsatte, så vi ansatte den
engelske sælger David Clifford, og kort efter fik vi kontakt med Paperback, som
blev en af vores største og mest trofaste kunder i resten af vores tid hos
A&H.
Så kom turen til miljøet, vi ville gerne have en miljøprofil, så vi ansatte Klaus Kristensen, som var ingeniør i den såkaldte ”miljøisbryderordning”. På det tidspunkt midt i 90´erne havde vi også Kim ansat, han ”kridtede banen op” så gangarealer blev synlige, checkede op på lys og ergonomi og meget andet. Vi besøgte altid messen i Frankfurt for at holde os orienteret om nye materialer og idéer, og her mødte vi israelske Mapal, som producerede det nye miljø- og pvcfrie plastmateriale Poloypropylen (PP). Med Klaus besøgte vi Mapal, som var en kibbutzfabrik i Golanhøjderne, vi var der et par dage og boede lige ned til Geneserath Sø. Det blev den nye bølge i vores ”miljøbevægelse”, og sammen med Klaus købte vi en presse, som kunne bearbejde materialet. Ved forbrænding afgiver materialet ikke andet til omgivelserne end Co2 og vand. Næste opgave var så, at få det afsat. Vi havde tidligere lavet flotte papmapper til Jan Normans billedmateriale, så mon ikke også han kunne hjælpe os med et egnet produkt. Valget faldt på en lille CD mappe Jagten" som kunne indeholde nogle af Jans kunstbilleder, samtidig med at vi introducerede materialet til kunderne som årets juleudsendelse.
Det var godt timet, der var brug for
og lyst til det nye miljøvenlige og æstetiske materiale. Klaus lavede et ”miljøskema”
som viste de forskellige materialers egenskaber og profil i miljøregnskabet. Vi
havde lært meget i vores udviklingsproces, og Torben Rifbjerg foreslog os at
dele vores viden med andre, så der blev igen søgt om midler til udveksling med
et Johannesburg baseret trykkeri, som kunne have brug for omstilling til ”black
empowerment”, så kort efter modtog vi direktør Eddie og et par andre fra
Fortuna. Det var planen, at vores medabejdere skulle derned og oplære de lokale
i vores færdigheder og vice versa. Kim var tænkt ind i styringen, og vi havde
møder i ambassaden i Pretoria, og jeg var med en sælger rundt hos store
bureauer som Saatchi and Saatchi, Young & Rubicon m.fl. og de var imponerede og
begejstrede. Men, så kom chocket – firmaet var dybt forgældet, og ved at gå
konkurs, og vi måtte droppe projektet – ærgeligt, men set på afstand måske
heldigt, Johannesburg var et farligt sted. På bureauturen med deres sælger
Derek, stansede vi i et lyskryds tæt ved centrum. ”check at døren er låst”,
sagde han, idet han tog sin jakke af, og så så jeg at der hang noget i et
hylster ved hans bælte – nok en mobil? – men det var en revolver. ”Har du
nogensinde brugt den? Spurgte jeg. – ja én gang, sagde han – jeg dræbte en
mand. ”Kom du så i fængsel? spurgte jeg. – nej, svarede han, det blev betragtet
som selvforsvar. Jeg sov ovenpå og hørte noget, så en skikkelse og skød.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar